2016-03-29

Det här med mat..

Det här att maten kostar så himla mycket för väldigt många. Jag lägger lite tid på att fundera och titta på recept ibland för att när jag väl är i butiken kunna free base:a rätt friskt. Dagens mat blir ibland inte alls vad som var planerat utan kanske det som är på erbjudande eller nedsatt pga kort datum. Jag äter glutenfritt, mycket grönsaker och proteinrikt, absolut kan det skena iväg om du har en matsedel  och följer den stenhårt. Kan du istället ha lite svängrum och improvisera så kan du komma undan billigare.

Som idag hade jag planerat att göra paj på sojamjölet (jag införskaffat via matsmart.se). Hittar ett recept som verkar ok, men är sådär sugen på att köpa färdiggrillad kyckling för att sen slänga ner den i pajen som receptet föreslår. Går till butiken och tänker "jag ser vad som finns med kort datum, annars blir det quorn-bitarna jag har i frysen.". Kommer hem med billig lammfärs och får mig en god paj.

Billigare hade det blivit om jag hade ätit upp quornen jag redan hade hemma, men den äter jag en annan dag, när jag inte hittar billig lammfärs i butiken.


Pajdeg:
6.5 dl sojamjöl (jag tog 5.5 soja och 1 quinoa)
150g kvarg
150g smör kallt i tärningar
2 msk vatten
0,5 tsk salt

mixas ihop, vilas i kyl 30 minuter. bakas ut i pajform, vila igen i 30 minuter. grädda i 200 grader i 12-14 minuter.

äggstanning:
3 ägg
1,5 dl grädde
1,5 dl mjölk. (jag skippade mjölken och hällde i vatten i gräddpaketet och sköljde ur det ordentligt istället).


fyllning
(sånt som tar smak och du har hemma, jag hittade:)
Lammfärs 250g (stekes)
rödlök, morot, spenat, (stekes)
tapenad.
på med fetaost, toppa med pumpakärnor. häll på äggstanning, in i ugnen 200 grader 35-40 minuter. Mumma!

Inga kommentarer: