2014-11-14

Motionsmål

Har efter helgens årsfest sagt att jag tar ett uppehåll från fotbollen. Känns väldigt märkligt, men jag behöver komma fram till att jag vill träna fotboll och inte bara göra för att jag inte borde. Har haft känslan att inte har varit jättekul att träna det senaste och det vill jag inte. Helt enkelt, jag tar en paus från fotbollen och har istället köpt ett kort på Friskis&Svettis. För jag behöver ha en push för att träna. Hade gärna gått ut och sprungit på egen hand, men är inte där just nu.

Christina Olsson drog i början av november igång med Nyttiga November och nu tänkte jag att jag hänger på, men med målet sikte på maj.

Mina mål är:
1. Att springa Toughest i Umeå den 16 maj på 1:15 eller snabbare (sprang i Köpenhamn på 1:27).

2. Stressa av efter jobbet med antingen promenad eller löptur.

3. Ökat välmående och skapa en träningsvana på 3 gånger i veckan.

(*träna definierar jag som antingen gå på pass eller springa på löpband minst 30 minuter.)


Min plan är:
1. Varje dag efter jobbet promenera ett varv runt motionsspåret (eller likvärdig rutt), men 2 dagar i veckan springa minst 30 minuter på löpbandet, förslagsvis måndag och torsdag.

2. Gå på minst 1 pass i veckan. (fram till vecka 48 är det tisdagar kl 1745 som gäller.)

3. Fredagsfys före fredagsmys (fram till vecka 48 är det kl 1715 som gäller.)

Vad det gäller matvanor ska jag:
1. Äta mellanmål när jag kommer hem från jobbet för att inte bli hungrig-grinig lagom tills K kommer hem.

2. Fortsätta med mina regelbundna måltider.

3. Dricka varmt vatten till måltiderna.


Hur ska jag mäta mina framgångar?
1. Rapportera i appen "Way of life" för att uppmuntra mig själv.

2. Springa Toughest och se resultatet.

3. Träna 3 dagar i veckan.

Målrevision kan komma att ske vecka 48 när Friskis byter schema då det gäller att jag kan gå på pass som sluta i lagom tid eftersom jag behöver gå och lägga mig i tid för att gå upp vid 0415.

(Nu när jag läste detta sa K "kan du inte ha som mål att få med mig också på 3 dagar  i veckan". Well, vi får väl se på det.)

3 kommentarer:

Christina O sa...

Tuff målsättning! Jag önskar dig lycka till.

Hur långt är Toughest?

BTW, det där med "fredagsfys" måste jag anamma. BRA IDÉ!

Cecilia sa...

Har under hela året tränat fotboll tre gånger i veckan, så fysiken har jag, det är bara själva vanan som kommer bli svårt. Toughest är 8 km med ca 40 hinder. Svinkul!

Christina O sa...

8 km låter överkomligt, men 40 hinder... wow!