2014-11-20

El-fokus

Jo, självklart är det så att jag har lyckats nosa upp ett projekt som pågår på jobbet. Det är ett projekt med fokus på hållbarhet som betyder att jag och fyra deltagare till har fått välja olika hållbarhets-produkter till ett värde av 5000 kr var. Mitt fokus var energi, och då främst el. Jag har valt ut ett gäng fina lampor, vilken den första ni såg igår. Alla nya lampor är med LED vilket jag tror kommer göra stor skillnad på elförbrukningen.

För att kunna mäta vår (minskande) elkonsumtion har vi införskaffat en el-mätare. (Finns nu på IKEA till spezial-pris) K pratade innan vi köpte den att ofta sjunker elkonsumtionen bara genom att införskaffa en mätare då du blir bättre på att släcka lampor, dra ur sladdar etc. Så var även fallet för oss kändes det som. 



SPARSNÄS (elmätaren) har olika lägen. Det läget vi använder är själva förbrukningen inställd på Watt (och inte kronor som är alternativet). Utöver förbrukningen just nu finns det dagsöversikt, veckoöversikt och månadsöversikt där åtminstone dag-och veckoöversikten jämför med tidigare dag/vecka. Vet ej än på månad då det fortfarande är samma månad som vi införskaffade den. Och självklart har vi sänkt ljusstyrkan så att inte själva mätaren ska dra för mycket energi ;) Det känns intressant och det blir en bra påminnelse att exempelvis dra ur laddaren när den inte används (ja, den drar energi även då!). 

Har även köpt glödlampor till våra utelampor med sensorer så att de tänds och släcks automatiskt. Känns väldigt mysigt att komma hem till tänd lampa, och ännu bättre då jag vet att den inte varit tänd hela dagen. Nackdelen med dessa lampor är att IKEA erbjuder för tillfället bara lågenergilampor med sensor och inga LED-varianter. Men jag gissar på att det kommer snarast. 

I helgen ska jag sätta upp ytterligare några lampor. Det är ju ändå jag som är elektriker i förhållandet.

Inga kommentarer: