2014-10-05

Veckans In och Ut + Målrevidering

Som ett steg i minskad konsumtion/mindre prylar i hemmet tänkte jag börja veckosummera vad som kommer in/ut här i huset. Lite för att peppa mig själv, men även för att få tummen ur. 

Veckans In (+4):
  • 1 klänning som var för söt för kompis. Den fick följa med hem från Göteborg.
  • 1 ljuslykta som tack-för-hjälpen-present. Den fick flytta in i en badrumsnisch.
  • 2 virkade dukar som ska byta ut 4 andra.

Veckans Ut (-12):
  • 1 matta fick flytta till kompis.
  • 7 klädesplagg fick åka på äventyr till Stockholm.
  • 3 danska/norska/finska tvättmaskinsfronter + manualer slängdes. (Har legat på maskinen sen vi flyttade in, "det kan ju vara bra att ha..."). 
  • 1 påse med badrumsprodukter som vi inte använt på minst två år, typ ansiktsmask, rakgel etc. 



Kommentar:
De virkade dukarna ska jag ha för att kunna ersätta 4 andra som blev fel (som sagt, återkommer om detta). Anledningen att de 4 inte står med på minus-kontot är för att de inte lämnat huset än. Kom nämligen på något kul att göra med dem. Ska spåna lite på det och lägger de i pyssellådan så länge.

Har ytterligare badrumsprodukter som jag rensat bort, men de hamnade i en påse i källaren då de ska få följa med till omklädningsrummet där jag tränar fotboll, så de är bortrensade, men har inte lämnat huset än.

På Facebook hade jag en bekant som frågade efter kläder till ett projekt. Kläderna på bilden har legat i min skänka-bort-påse ett tag nu, men idag skyndade jag iväg till posten för att skicka iväg dem och således få skriva upp fler saker på minus-listan :) 

Bara tanken på att ha den här listan gjorde att jag tvekade både en och två gånger till de virkade dukarna. Sen när jag kom på att jag kunde rensa bort fyra andra fick de följa med hem. Tycker inte att jag handlar särskilt mycket i vanliga fall, men nu får jag även tummen ur att göra mig av med onödiga prylar och sådant som jag rensat bort tidigare. 


Otroligt Ordningsam Oktober - Hur funkar det då?
Jag kände redan första oktober när jag cyklade hem i det iskalla regnet att det kommer bli så himla jobbigt med att hålla liv i trädgårdsarbetet. K bekräftade mina tankar genom att fråga "varför försöka hinna med både? Varför inte bara satsa på 45 minuter rensning inne?". Så jag reviderar målet till 30 minuters görande. Att det inte blir 30 minuters rensning är för att vi har fortfarande inte möblerat/inrett/tapetserat/gjort klart tillräckligt mycket för att kunna rensa in var sak på sin plats (och resten ut ur huset.) Utan jag omformulerar till görande. Som till exempel lufta elementen, fixa med de där himla virkade dukarna som jag nämnt så många gånger nu etc etc. Och då även blogga om det. 

Inga kommentarer: