2014-10-31

Summering av OOO

Idag är sista dagen på månaden och det passar perfekt med en summering av Otroligt Ordningsam Oktober. Om jag endast hade räknat mina veckoavslut (HÄR) så hade totalen blivit -122/+47 (inkulsive inlägget som kommer på söndag). Det är bra, men inga rekord-siffror. Sen vet jag med mig att vi har rensat ut så väldigt mycket mer skräp, papper, hårnålar, hygienartiklar, bös, småskit än vad som är inräknat, så vi är flera kilo lättare känns det som.

Om jag även tänker på allt jag har gjort under månaden, samma månad som har varit helt knökafull jobbmässigt, så är jag oerhört nöjd med månaden. I början av månaden satte jag ett mål, som reviderades relativt snart. Det som jag klarade av (förutom två missade dagar) var att blogga om dagen. Under oktober har vi hunnit med att lufta elementen, rensa i källaren i omgångar, städat vår skräphylla, sorterat in viktiga papper, planterat vitlök, varit på taket och tätat hål, skänkt bort varma kläder till en tiggare, gett bort två cyklar, klippt av det förbaskade cykellåset OCH varit på tippen och lämnat in det plus lite annat. Jag har fållat upp gardiner som tidigare bara legat i en låda, vilket inte bara blev gardiner till ett fönster, utan till tre. Jag har städat i gästrummet, flyttat runt soffan och ordnat i Ks garderob. Vi har tillsammans rengjort badrummet och flyttat in våra badrumsgrejer där de ska vara och ytterligare påhitt.

Nej, jag har inte rensat 30 minuter varje dag som målet var, men jag har rensat någon pryl, nån liten grej varje dag. Och som ni ser i listan ovan har vi fått så oerhört mycket gjort. Jag har haft väldigt roligt under månaden med att få rensa på regelbunden basis. Att inte ha pressen att hela huset ska rensas ut under en dag, utan jag har kunnat lulla runt i mina swants och få lite saker gjort och vara nöjd med det. Det har varit skönt att hitta saknade saker, men även en så skön känsla att få rensa ut och bli flera saker fattigare. Jag är oerhört nöjd med att jag har gjort klart, alltså att ha varit på tippen med bara lite saker och inte lägga ner det i källaren tills det blir alldeles för mycket och övermäktigt. Jag har varit på second hand/lämnat kläder i container för att bli av med sakerna så att det inte blir stående i någon garderob bortglömt. Och det riktigt kliar i att fortsätta göra ordning här hemma. Få ordning i Ks garderob, tapetsera/snickra lite med pappa som kommer nästa helg. Flytta in i vårt vardagsrum och kunna på allvar behålla eller skänka iväg alla kuddfodral K har plockat med hem (och sladdarna!!!) . Få fixa gardiner till vardagsrummet och jag kommer även be två av mina kompisar måla en tavla till mig, men då vill jag ju veta vad vi kommer ha för färg och känsla i vardagsrummet.

Det bästa har ändå varit att jag har insett att jag/vi behöver inte rensa ut allt på en och samma gång utan saker får ta tid. Vi kan inte vara klara med vårt hus på momangen utan det ska ta tid. Och nu tar vi små kliv i rätt riktning, och kan under tiden ligga på soffan och se på serier en hel dag för att vi inte orkar göra något just denna dag.


Här är numera gästrummet, soffan kommer troligtvis flytta ner i vardagsrummet och så även bordet. Men för tillfället bor de här. Gardinen är sommarens myggnät som är uppvikt i väntan på bättre tider.

Här är bild på mig i mina färdiga swants. När jag var hemma hos päronen i vintras plockade jag med mig ett gäng loppade övertröjor. Swants är nämligen SWeater + pANTS. Alltså omgjorda ulltröjor som en vågar klippa och sy i och göra om till de bästa mjukisbrallorna ever! Här är vart vi hittade receptet på det. 

4 kommentarer:

Små steg till ett enklare liv sa...

Hej! Efter den summeringen på OOO ska Du vara nöjd. Gillar Din inställning om att inte spara grejor på hög, utan åka iväg med det , så det inte blir övermäktigt.Jag har rensat ut i många år / flyttar. Skynda långsamt ;)
kram *piah*

Christina Olsson sa...

Klart att du är nöjd. Väldigt bra jobbat, tycker jag!

omedvetenellermedvetenkonsumtion sa...

Härligt!
Verkligen bra jobbat!
Nu låter vi flödet följa med in i november! :)

Cecilia sa...

Tack för peppen!