2013-02-03

Sri Lanka på två veckor.

Jag ska berätta om vår Sri Lanka-resa. Två veckor spenderade vi i det underbara landet och allt var så bra/spännande/intressant/häftigt. Maten, naturen, människorna, historian, djuren. Mycket fascinerande.

Här är hela Sri Lanka. Landet är lite mindre än Irland, men väldigt bergigt i mitten så det tar sin lilla tid att ta sig framåt.

Vårt första stop var Colombo (1). Vi landade på morgonen kl 0800 efter 12 timmars flygning (med mellanlandning!) och slogs av värmen och dofterna. En powernap på hotellet och sen var vi redo för stan. En tuc-tuc in till centrum och till National museet. Ett museum är ett museum och en storstad är en storstad.

Vi käkade middag på The Zizzle där allt "zizzlade" (fräste/bubblade). Här är efterrätten, brownie, glass och chokladsås på en fräsande platta. Och kände oss sen rätt nöjda med storstadshetsen. Vi sov en natt på hotellet och dagen efter tog vi en buss till Kandy. (2)

Vi hamnade på ett sunkigt hotell som hade väldigt fin utsikt. Här är vår granne i palmen bredvid.

I Kandy finns ett tempel där en tand från Buddha (!!) sägs finnas. Vi såg ingen tand, men smygfotade en munk.

Templets vallgrav by night.

Dag två i Kandy åkte vi på utflykt norrut. Vi träffade på en varan på vägen.

Första målet var Polonnaruwa (3). En gammal huvudstad där det nu finns kvar massa fina gamla tempel.

Det är skönt att vi tycker det är intressant båda två med gamla stenar och ruiner, annars hade någon av oss lätt tröttnat för här fanns det tempelruiner i överflöd.

Nästa stopp var Sigirya. Högst där uppe på berget (såg ut som en gigantisk sten, utkastad ensam bland massa skog) fanns bebyggelse. Så otroligt häftigt, framförallt målningarna som var halvvägs upp. Hur tusan fick de till det?

Blött och jäkligt var det.

Men helt klart värt det för att få titta ner.

Dambulla var tredje stoppet, ett underjordiskt grott-tempel med festliga målningar, men vi stannade bara utanför eftersom vi var så kalla och trötta efter dagen.

På tredje dagen åkte vi uppåt mot Nuwara Eilya (4), själva te-regionen av Sri Lanka.

Vi stoppade på vägen vid ett gigantisk teplantage med tillhörande tefabrik och fick smaka på deras te (och självklart var vi välkomna att handla!)

I Ella (5) stannade vi för att ta lite bilder på utsikten för härifrån gick det bara neråt (från alla de 3000 meter vi hade åkt uppför)

På vägen var det tempelstopp.

Och självklart ap-och vattenfallspause.

Vi kom ner till Yala (6) och nationalparken.

Där såg vi en massa häftiga djur. Elefanter, krokodiler, bufflar, diverse festliga fåglar och även en LEOPARD! Men den var lite svårare att fånga på bild.

Här åt vi även Sri Lankas godast curry. Åhfyttirackarns vad gott. Jag dör godhetsdöden så här i efterhand. MMMMMMM. Mullimufflavadgott.

Morgonen efter åkte vi vidare till Mirissa (7), solen och värmen.

Här drack vi fantastiskt goda mangojuicer (och ananas, och papaya etc.)

Promenerade i solnedgången. (och självklart låg vi lite på stranden och badade och göttade oss.)

En dag tog vi tuc-tuc till granstaden...

...för att titta på ytterligare en staty (36 meter hög!)

och även klättra högst upp i en fyr.

Vi åkte på blåvalsjakt två gånger. Första morgonen fick vi noll napp, men andra morgonen...

...fick vi se blåval!! Sjukt mäktigt. Dock att vi fick vara ute i 8 timmar för att lyckas få syn på dem. Men inga problem för oss icke-sjösjuka. Värre var det för resten av båten.

Vi åkte vidare till Galle (8). Gamla stan låg i ett gammalt holländskt fort så gatorna var trånga och mysiga och byggnaderna andades historia.

Ytterligare en utsökt curry med fantastisk utsikt.

Efter två sköna dagar i Galle tog vi tåget vidare norrut.

Tåget tog vi till Panadura där vi bytte till buss till Ratnapura (9). Efter två timmars letande efter hotellet fick vi en dusch och ytterligare en fantastisk curry. En powernap på 30 minuter och sen in i en bil som tog oss till foten av berget. Klockan 23.00 började vi gå. 12 000 steg senare var vi äntligen uppe. På toppen av Adam's Peak finns ett tempel och där är den en tradition att se soluppgången. Både bland turister och srilankeser. Alltså var vi inte ensamma.

Men soluppgången var värd att vänta på. Det är något magiskt med att se solen gå upp. Jag får en känsla av att allt är möjligt.

Sen traskade vi neråt igen.

12 000 steg ner igen. Men utsikten var oerhört vacker.

Tillbaka till hotellet, käka lite, sen ombord en buss som tog oss till Colombo och sen ett bussbyte till Negombo (10). Där spenderade vi två nätter. Kvällarna drack vi te och spelade spel och dagen på stranden. Sen upp tidigt tidigt för att ta flyget hem igen.

En fantastisk resa i ett oerhört spännande land.