2012-11-14

Söndagsutflykt: Möckeln runt

Söndagen efter att Kristoffer kom hem från Kina fick jag ledigt från jobbet och vi åkte ut i naturen. Vi började med att åka till Taxås Klint som är ett naturreservat strax norr om Älmhult. Det här är något jag hörde om när jag var i Vietnam då ett par från Älmhult berättade om fina ställen att besöka i närheten av Älmhult. Förstå att mina förväntningar var ganska höga på den här platsen. 

Vacker skogsväg

Glad kille som vill kramas lite.

Vi hittade nått troll.

En trappa upp mot utsiktsplatsen.

Storslagen utsikt,

som vi njöt av.

Väl där blev jag lite besviken. Det var en fantastisk natur och fin promenad, men väldigt kort. Jag hade förväntat mig en promenad som varade i timmar, men det hela var avklarat på mindre än en halvtimme, inklusive fotostopp. Det hela förhöjdes av att kunna lyssna på en saga från platsen. Sagobygden kallas ett område i sydvästra Småland där gamla sagor och historier finns bevarande ifrån och numera på app i telefonen som man kan få uppläst. Nr 37 är från just Taxås Klint och vi njöt av utsikten och historian. 

Sen åkte vi vidare.



VI hamnade i Lille Petter-Johans Stuga (nr 38) och förundrades över hur kort han måste ha varit och hur trångt de måste ha bott. När vi väl var så långt norr om stan passade vi på att åka till Agunnaryd (A:et i IKEA) för att se om vi kunde hitta Ingvars omtalade blå kur. Det kunde vi inte, men vi hittade en annan sägenplats.

Nr 20, Agundaborg. Platsen där den första kyrkan i trakten byggdes.

Till och med himlen var filmisk och så passande för turen.

Väl i Agunnaryd befinner man sig i precis rakt ovanför Älmhult, fast med två sjöar i mellan och vi bestämde oss för att ta småvägar tillbaka och på så sätt köra runt Möckeln.

Och när man åker småvägar belönas man fina skyltar som är värda ett fotostopp.

Det var en söndag i oktober. 

1 kommentar:

Rebecka sa...

Älskar leggingens! Flower power liksom...