2012-07-02

Hemmagjord jordgubbssylt.. hm.. saft.. eh. kräm?

 
Utanför Ica var det utförsäljning på jordgubbar. En liter för 10 spänn. Vilket vrakpris tänkte vi och slog på stort med en hela låda. 

 Gubbarna snoppades, sköljdes och delades.

 Vi tänkte nämligen göra sylt! Senast vi var i farten gjordes det äppelmos, och nu tänkte vi att det kan ju inte vara så rackarns svårt med sylt. Efter att ha frågat google hittade vi recept med bara jordgubbar, vatten och syltsocker. Kristoffer mumlade något om att "när min mamma gör sylt så använder hon bara bär och socker.."

"Skönt att äntligen slippa alla tillsatser!" och "Det är väl bara att höfta lite" tänkte jag och slängde på lite vatten, pressad citron och socker på gubbarna. Nu undrar jag, 3 timmar senare, hur länge det egentligen behöver koka tills det är sylt av det hela. Inte riktigt som mamma Jägestedt brukar göra, hon har inget extra vatten plus att hon inte gör på 15 liter på samma gång utan snarare på gubbarna som blir över. Jaja, jag är ju ledig imorn, så jag kan stanna uppe hela natten och koka bär. Någon gång har ju större delen av vätskan avdunstat och kvar är ljuvligaste kompotten. Försöker jag inbilla mig. Fortsättning följer.

Inga kommentarer: