2012-06-12

omöjlig önskan

Jag håller på att rensa ur i mina lådor. Jag hittade en massa dagböcker från mellan-, högstadiet och början av gymnasiet som jag nu har läst och förfasats över. Så mycket energi som jag la ner på att fundera och analysera, vara ledsen över att inget hände, vara kär i någon som inte var kär i mig, längta efter något annat istället för att uppskatta vad jag hade. Och som jag önskar att jag kunde resa tillbaka i tiden för att ge mig själv en knuff och säga "Våga! Du kommer inte alltid att lyckas, men det är bättre att våga chansa än att sitta kvar hemma och hoppas". Jag önskar att jag kunde ge mig själv det självförtroendet som jag så mycket försökte utstråla. Vågade tro på mig själv. Ge mig själv pinsamma situationer som uppstått efter att jag berättat hur jag känt för den killen istället för att inte säga något alls och hoppas på att han ska se mig. Jag önskar att jag hade varit lika nöjd med mig själv då som jag är nu. Ge mig själv fyllda dagbokssidor av "det här har jag vågat göra, det här har jag sagt, det här har hänt" istället för "undrar om jag vågar prata med honom någon gång, vad kul det skulle vara att göra det här med mina kompisar, undrar om de vill det".  

Men det är väl så. Jag var tvungen att gå igenom den tiden för att bli den jag är idag. Och jag är ju oerhört glad idag över att jag är den jag är. Nu är det bara att fortsätta våga, hoppas och tro på mig själv för att inte sitta om 10 år och läsa gamla blogginlägg och säga då varför gjorde jag inte som jag ville? "Bättre att göra det möjliga än att drömma om det omöjliga" och "It's your dream, make it shine" är något jag skrivit väldigt mycket i dessa dagböcker, men kanske inte levde efter då. Tack och lov att det är andra bullar idag.

Inga kommentarer: