2012-03-28

Tur i Hue.

Väl framme i Hue fick jag checkat in på mitt hotell direkt när jag hittade dit. Lika bra att köra när energin fortfarande finns tänkte jag och åkte iväg på en stadstur i Hue. Staden var oerhört viktig för sisådär en 300 år sedan då kejsare levde här och byggde finfina palats och gravar. Jag var sådär lagom mosig och trött, men blev alldeles uppspelt av alla gamla byggnader som är förvånansvärt fina och välbevarade (med tanke på att Hue ligger väldigt nära 17e breddgraden där kriget rasade för fullt). Det småregnade hela dagen, men jag hade på mig mina varmaste kläder (leggings och skaljacka, första gången jag använder dem) och susade iväg bakpå på mopeden. Kul sett att se staden, men jag önskar att jag hade haft sällskap och solsken, det hade blivit roligare då.


Ingång till det innersta rummet i ett av gravkomplexen.


Det är klart att jag ska ha ett gravkomplex när jag dör, där det står krigare och vaktar. Såklart jag ska ha det!


Ett tempel och glad tjej.


Drakar fanns det ju såklart överallt i alla möjliga former.


Så här tog vi oss runt.


Kul historia. Den här bron är världsarvslistad tack vare den typiska arkitekturen. Bron ligger långt åt skogen bort från Hue, men vi skumpade dit, tittade på bron och åkte tillbaka. Det var inget mer, bara en bro. Med sin oerhört typiska arkitektur (som påminner om allt annat i staden!?)

Inga kommentarer: