2011-12-07

Lite sugen blir jag allt...

...på att gå i kloster. Eller hellre bli nunna i ett buddhistiskt pagoda. I staden Da Lat, på 1500 meters höjd, hittar man ett tempel där munkarna och nunnorna bor med en fantastisk utsikt. Luften är sval, blommorna blommar i rabatten och tystnad och stillhet råder. Där lever de i harmoni med naturen, odlar medicinväxter som de botar besökare med och börjar dagen med en tvåtimmars bön vid 03.00.



Den friska luften tillsammans med utsikten gör underverk för själen.



Byggnaderna är oerhört fina, med de typiska asiatiska uppböjda hörnen, här är den fina gonggong-byggnaden bakom Petri och Mr Long.

Allt hade varit frid och fröjd att leva i dessa tempel om det inte hade varit för dessa rackarns ryssar. Jag gillar ju egentligen ryssar, jag tänker på min ryska familj och hur trevliga de är, men nu börjar jag få nog. Ryssar på semester är för större delen förjävliga. Högljuda, ohyfsade och respektlösa. Se bara på kvinnan på bilden som går klädd sådär inne på tempelområdet. (Om ni inte riktigt ser vad som är så farligt kan jag berätta att hela klänningen är tokgenomskinlig och man ser allt som man inte vill se.)



Usch. Därför väljer jag att inte bli nunna. Slippa ha oklädda turister som kommer och kollar på hur jag bor.

Inga kommentarer: