2011-06-01

Varför är moskén grön?

Idag har varit en sådan fantastiskt bra dag. Den började med att jag åkte till jobbet i riktigt god tid, alltså hade jag tid med både nystekt omelett och fruktsallad i min yoghurt. Gick sedan till hotellet där jag och Tamara höll ett välkomstmöte får våra nyanlända gäster. Tamara och jag har hållit välkomstmöte tillsammans de senaste 5 veckorna och vi blir bara bättre och bättre. Vi har delat upp innehållet så att vi alltid pratar om samma saker och idag var vi verkligen awesome. Gästerna skrattade och nickade och var med i vad vi snackade om. Sedan, efter mötet, sålde jag utflykter så att det tjöt om det. Det var både Luxor och Kairo, snorkeltur och ökensafari. Riktigt roligt. (Fick veta senare av chefen att förra veckan hade jag sålt bäst av alla i teamet! )

Eftermiddagen bjöd på en citytur. Det var en citytur med en Cecilia i sitt essä. Jag pratade och höll igång och gästerna var även här med på noterna. Jag hade en glad grupp och en trevlig lokalguide, Mamdouh. Riktigt skoj. Vi sålde många goda parfymer till nöjda gäster och jag fick en flaska med sandalwood-olja som tack för gott jobb. Perfekt för torr hud eller som massageolja ( :D ). Senare på basaren behövde jag köpa mig ett par nya skor till min uniform och hamnade i en skobutik och fick hjälpt många förvirrade svenskar. Det här med att pruta behöver många svenskar träna på!

På vägen hem drog jag mitt sista skämt och stämmningen var på topp hela vägen till hotellen. Lite småpill på kontoret och sedan åkte jag hem. Åt en bit mat för att sedan bege mig ut igen. Vi har nämligen börjat med arabiska! Så sjukt svårt, men väldigt roligt. Problemet är att vi vill inte lära oss arabiska på riktigt, alltså inget alfabet, utan vi vill bara kunna snacka lite. Väldigt konstigt, för nu skriver vi ner vad läraren (en arabisk kvinna som talar engelska) säger som vi tycker att det låter. Alltså precis på samma sätt som jag gjorde med ryskan i början, bara det att då lärde jag mig bokstäverna efterhand. Det gör vi inte nu... Menmen. Kursen är på 12 timmar totalt, ska bli spännande att se hur mycket vi lär oss!

Inga kommentarer: