2011-04-21

På tur till Kairo

Klockan 2200 gick jag ner en trappa för att prata med min roomie Annamari om hur hon brukade göra när hon åkte till Kairo. Vad hon brukade snacka om när. Hanna kom precis och plingade på och kom in och snackade lite också. De var båda här förra säsongen så de vet hur det går till. Hanna säger att " jo, jag brukar prata om hela historien i korta drag innan vi kommer fram till museet." Say what!? Då fick jag lite panik. Gästerna betalar mycket pengar för att åka med mig till Kairo och nu kan jag ju ingenting och vad ska jag prata om och de kommer hata mig och… osv. Men efter att ha läst lite till så sov jag i två timmar och gick sedan upp klockan 0100 för att åka till Kairo på min första egenguidade tur.

Lokalguiden som var med mig heter Khaled och är en riktigt trevlig filur. Han och Annamari är riktigt bra vänner så han har varit med några kvällar när vi har varit ute så det var väldigt skönt att få åka med någon jag kände. Vi hämtade upp gästerna, 9 stycken totalt och klämde in oss i en minibussvariant. Resan tog 6 timmar och när vi kom fram till Kairos stadsport var det dags för mig att prata. Gulp. Sitta framme i bussen, alla kollar på mig och prata i en mikrofon så att alla verkligen hör vad jag säger. Gulp. Jag körde igång med att prata lite om Kairo, fortsatte med den äldre historien och tog sedan en av skapelseberättelserna. Och det är klart att det gick bra. Jag kan ju så mycket mer än jag tror och gästerna tyckte att det jag pratade om var intressant. Skönt.

Vi kom fram till Befrielsetorget och Egyptiska museet. Jag pratade lite om byggnaden och monumenten utanför och Khaled tog guidningen inne på muséet. Enligt egyptisk lag får inte jag guida inne på sevärdheterna. Vi traskade runt där bland de fina statyerna och stenarna och kikade på det mesta. Gästerna tyckte det var lika häftigt med mumierna som jag tyckte :) Sedan blev det lunchpaus, papyrusbutik och sen kom vi till pyramiderna. Åh, dessa stenhögar alltså. Lika fascinerande idag som förra gången. Riktigt häftigt att vara där. Sedan vidare mot Sfinxen och Khefrens daltempel. Och sedan bar det av hemåt.

På frågeformulären som jag bad mina gäster fylla i var de nöjda med allt förutom bussen. Alltså de var nöjda mig och tyckte att jag hade gjort ett bra jobb. Yes.

Känns bra att ha börjat jobba och jag ser fram emot en sommar i Egypten.

Inga kommentarer: