2011-04-07

KAIRO!

Jag säger bara ett ord:






AWESOME!







Vi har varit på en tvådagarstur i Kairo. Vilken stad! Liv och rörelse överallt, kontraster mellan fattiga och rika, turister och lokalbefolkning. Trafiken i Hurghada trodde jag var kaotisk, men det var innan jag kom till Kairo. Jädrans alltså. Trafikreglerna i Egypterna är väl två: Tuta och hoppas på det bästa. Folk kör om på båda sidor, stannar lite överallt och tutar på alla. Vi körde sex bilar i bredd på en femfilig väg och så kommer den en sjunde bil som ska fram imellan. Det går inte.



I vart fall, bussen avgick från Hurghada vid 0200 på måndagsnatten, precis som det kommer göra för gästerna. Vi kom fram till Kairo vid typ 0730 och då hade vår lokalguide Fadi berättat om Eguptens historia i drygt en halvtimme. Lite tungt sådär på morgonkvisten, men intressant. VI åkte direkt till Mohammed Ali-moskén. Kikade på denna och Fadi berättade om islam. Sedan vidare mot det Egyptiska musét. Vilket ställe! 120 000 föremål och alla är original utom ett. Förstår ni vad häftigt!!? Knappt att jag gör. Vi tittade på en del. För att se allt rekommenderas 5 timmar. Det hade inte vi. Häftigast var ändå the mummys. Alltså MUMIERNA! Vi hade fått berättat för oss allt om Ramses II och de andra grabbarna och inne i det här rummet ligger de fortfarande. MUMIERNA!!! Åh. Den lilla historienörden inom mig dog nästen lite av häftighet. Vi var så imponerade över de gamla egypternas tålamod med sina döda. Riktigt imponerade över deras tålamod. Häftigt.

Precis bredvid musét är byggnaden där Mobaraks parti höll till. Den är totalbränd. Och det är väl det enda jag har märkt av revolutionen. Det och att det är ganska mycket färre turister förstås. Men de kommer.


(utsikt över Kairo från Mohammed Ali-moskén)

Sedan åkte vi vidare mot Khan el Khalili, basaren i Kairo. Trevliga små gator, men alla butiker säljer ju samma grejer som jag inte behöver. Jaja. Efter ett lunchstopp kom vi fram till vår övernattningsställe för natten. Ett 4-stjärnigt hotell. Jo, jag tackar. På kvällen festade vi till det med Sound & Light-show. Pyramiderna var upplysta på lite olika sätt samtidigt som en berättarröst höll igång. Det var mycket häftigare än det låter. Riktigt häftigt om jag får säga det själv.

Sov underbart gott och sedan var vi uppe med tuppen för att hinna köpa biljetter till Keopspyramiden. Endast 150 biljetter säljs till förmiddagen så det gäller att vara där i tid. Och pyramiderna är mäktiga. Visst, lite slitna, men fortfarande riktigt mäktiga. Så gamla och fortfarande aaaaaaawesooome. Vi klättrade in i pyramiden. Verkligen klättrade, uppför trånga stegliknande trappor. Ååååååh. Tänk att få klättra inne i en pyramid. EN PYRAMID! ETT AV VÄRLDENS SJU UNDERVERK!!! THE PYRAMID. Det är ju typ det häftigaste som finns. Vi kikade runt på alla pyramiderna, sfinxen och Kefrens daltempel, tog panoramabild och sedan åkte vi och käkade lunch.



Åkte in till koptiska Kario och kollade både kyrka och moské. (Koptiska tron är en del av kristendomen) köpte en bok och sedan åkte vi hem.

Denna utflykt eller den till Luxor (som vi ska åka på nästa vecka) kommer jag att guida ungefär en gång i veckan. Det kommer bli balt. För att inte säga awesome.

(har försökt lägga till mina bilder, men internet är för segt. om ni väntar några dagar så har jag köpt mig ett eget och då ska ni få se.)

1 kommentar:

jagestedt sa...

Låter som det är perfekt för sig hjärtat! Häftigt!
Jag vill också se pyramiderna!