2010-04-27

i Cheboksary.

Jag var forsenad av taget for jag stod och borstade tanderna nar vi anlande. Sa jag kommer ut till en stor folksamling med glada manniskor. En liten mamma kommer fram till mig med ett stort leende. En av vara froknar presenterar oss for varandra och fragar samtidigt om det ar okej att jag foljer med ut pa datjan redan idag. Ja, vad ska jag saga? Sa det blev en trollybuss hem. Ata frukost, duscha, sova nagon timme och sedan pa't igen. Trollybuss till stationen, mashotka till mitt ut pa landet, sedan traskade vi ett bra tag forbi olika datjor (ryska sommarhus for er som inte vet). Tillslut kom vi fram till, i svenska matt matt, ett smatt fallfardigt hus, men i ryska matt matt, en riktigt lyxig datja. Lite kallt, men sen kom ju hela tjocka slakten for att fira min ryska pappa, sa varmen steg. Det serverades en hel del mat, mest sallad och potatis, men aven grillad kyckling och shashlik (grillspett). Mycket gott. Jag forstar en hel del vad de sager, men nar jag ska svara blir det mest kiss i hjarnan. Men nar min mamma pratar mycket langsamt sa forstar jag det mesta.

I min ryska familj har jag aven fatt tva tvillingsystrar pa 14 ar. Jattetrevliga och vi spelade kort tillsammans innan middagen satte igang. Till att borja med ar en rysk kortlek pa bara 36 kort och sedan pratar de valdigt fort pa ryska. Men tillslut fattade jag och jag var valdigt bra pa det spelet. Min mamma pratar ingen engelska alls, min pappa traffar jag knappt och tvillingarna kan lite engelska. Sa det ar pa ryska vi komunicerar. Eller kommunicerar, jag sager mest "da" eller "njet".

Sondag var det grillfest, mandagen spenderade jag med min mamma som visade mig stan. Det forsta vi gjorde var att kopa cheboksariskt godis. Mycket gott! Det tyckte hon att jag skulle kopa med hem till min paron. Kollade lite i butiker och pa nagra stayer. Det roliga ar att i Ryssland verkar alla arbeta. Kopcentrena ar fullt av arbetande manniskor, bowlinghallen likasa, men det ar ingen som handlar eller spelar. Vet inte hur stallena gar runt. I en liten kladbutik kan det arbeta upp till 4 personer och alla hanger runt kassan, uttrakade. Intressant. Skulle vilja likna Ryssland vid Sportshopen; overbemannat. Efter rundtur med min mamma gick jag till en bar dar mina svenska kompisar satt. Oerhort skont att prata med flera ord i taget. Men anda forstar vi varandra ganska bra jag och mamman.

Mandagskvallen vissta jag itne riktigt vad jag skulle gora. Var hemma runt halv atta. Gjorde laxan, laste lite och sedan vid nio var jag pavag att ga och lagga mig. Men da kom ena tvillingen in och fragade om vi skulle spela kort. Och det gjorde vi! Sedan tog jag fram UNO-kortleken och da spelade vi annu mera. Tjejerna var battre pa att forklara deras kortspel an vad jag kunde forklara UNO, men de ar inte dumma alltsa. Fattade ganska snabbt trots min bristfalliga ryska.

Inga kommentarer: