2010-02-05

Verbvecka

Ojojoj. Böja verb. Det kunde varit en favorit.
Veckan började fint med ett besök hos tandläkaren där han säger att det ser bra ut och att den 30 mars ska vi ta ut tandställningen. Va!? Ska jag bli av med tandställningen? Fantastiskt, bara 4 år senare. Äntligen! Via pannkakor med Filip kom jag ner till skolan och ett deppigt gäng. De hade böjt verb under dagen och tröstat sig med en tur till systemet. Vi drack en skvätt vin och firade Robins födelsedag som inträffade dagen efter.

Verbverbverbverbverb. Det påminner om franskans böjform, likadant för samma personer. Och det är väl okej, men sen när vi kommer in på second konjugation som påminner om the first konjugation, men ändå är olika blir det lätt att snurra till det. Men alfabetet siter där nästan, förutom mitt hjärnsläpp idag då jag tappade bort hur man skriver "ve" (som ett b. Helsnurrigt!)

I ondsags åkte vi pulka (samkin) på våra snabba, nya, blåa pulkor. Karin, Robin och jag gick glada i hågen till backen och började traska uppför. Ojoj, konditionen är inte vad den en gång var. Och inte var det uppkört heller så de första åken gick ganska trögt. Efter ett tag blev det bättre och när Martin kom med sin snowracer hade vi rikigt bra fart. Och det var det roligaste på länge! Vi var barn på nytt. Pulka, snöbollskrig, åka tåg och ont i svanskotan. Precis som när jag var liten.

Igår var det guidad tur i Vetlanda. Martins föräldrar bor här, så han lekte guide och berättade var allt viktigt fanns. (Systemet, bion, bowlingen.) Och det var det. Sen åkte vi hem och böjde verb.

Nu laddar vi inför en utekväll i Vetlanda. Karin, Robin och jag ska bowla och sen ut på stan (haha!) Ett besök på stadshotellet (enda stället) med tillhörande taxi hem. Vi får se hur skoj det blir.

1 kommentar:

Kim sa...

Haha, Vetlanda. Kommer ihåg ett radioprogram från forntiden - Skivor från Vetlanda - bara stenkakor med svängiga tophits :)

Jag gillar att ni tar det där med snön på allvar. Det är Mycket Viktigt. Svanskota hade jag själv inte alls när jag var barn. Men nu.

Idag kollade jag Google Översätts förmåga. Ja nje gavarjo paroschki. Det stämde med hur jag minns saken. Men stavningen var en smula knepig. Som du redan nämnt. Vaddå bakvänt R????
Kram!